Interpretatie of Observatie?

Interpretatie van uitspraken en gedrag van anderen staat een neutrale communicatie in de weg. Als je oordelen communiceert in plaats observaties verklein je de kans dat je krijgt waar je behoefte aan hebt en vergroot je de kans op een conflict. Door te letten op woordkeuze kun je uit zinnen al snel halen of er een oordeel achter zit. Onderstaande Geweldloze Communicatie oefening geeft tien zinnen waar een interpretatie of observatie in staat. Haal jij ze uit elkaar?

"Wat echt is, kan niet gezien, gehoord, gedacht of begrepen worden. Je ziet alleen je eigen ogen en hoort je eigen oren. Je reageert op de wereld van je verbeelding."
Interpretatie of observatie

Quote: Byron Katie
Foto: Rosebud 23

Interpretatie of observatie?

  1. Sem was gisteren zomaar boos op me.
  2. Gisteren zat Sophie op haar nagels te bijten terwijl ze TV keek.
  3. Milan vroeg tijdens de vergadering niet naar mijn mening.
  4. Mijn vader is een goed mens.
  5. Daan werkt te hard.
  6. Lucas is agressief.
  7. Julia was deze week elke dag als eerste klaar.
  8. Mijn zoon poetst vaak zijn tanden niet.
  9. Luuk zei dat geel me niet staat.
  10. Mijn buurvrouw klaagt als ik met haar praat. 

Onder het filmpje staan de antwoorden welke zinnen waarnemingen en welke oordelen bevatten.

  1. Interpretatie: zomaar en boos zijn oordelen. Misschien was hij wel gekwetst, of bang of verdrietig of iets anders. Observatie is: Sem vertelde me dat hij boos was.
  2. Observatie.
  3. Observatie.
  4. Interpretatie: Goed is een oordeel. Observatie: Al 25 jaar geeft mijn vader een tiende van zijn salaris aan goede doelen.
  5. Interpretatie: Te hard is een oordeel. Observatie: Daan was deze week meer dan 60 uren op kantoor
  6. Interpretatie: Agressief is een oordeel. Observatie: Lucas sloeg zijn zus toen ze naar een andere zender zapte.
  7. Observatie.
  8. Interpretatie: Vaak is een oordeel. Observatie: mijn zoon heeft deze week twee keer zijn tanden niet gepoetst voordat hij naar bed ging.
  9. Observatie.
  10. Interpretatie: Klaagt is een oordeel. Observatie: mijn buurvrouw belde me deze week drie keer op en vertelde elke keer over mensen die haar hadden behandeld op een manier die ze niet prettig vond.

Over Geweldloze Communicatie

Bovenstaande communicatie oefening is gebaseerd op mijn interpretatie van Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg. Meer over Geweldloze Communicatie op Center for Nonviolent Communication:

(c) 2005 by Center for Nonviolent Communication
Website: www.cnvc.org
Email: cnvc@cnvc.org
Phone: +1.505-244-4041