9 Middelen Tegen Stress - Stress Verminderen

Wat te doen tegen stressZoek je een manier om je stress te verminderen? Bekijk hier 9 effectieve middelen tegen stress die je kunt toepassen om je dagelijkse leven te verbeteren. We ervaren allemaal van tijd tot tijd stress. Wanneer je te veel stress krijgt, is dat slecht voor je gezondheid. Ontspanning is essentieel voor het herstel van je innerlijke rust en lichamelijke welzijn. Hier vind je een overzicht van middelen tegen stress die je helpen ontstressen, bijvoorbeeld met Getting Things Done.


"Spanning is wie je denkt dat je zou moeten zijn. Ontspanning is wie je bent." - Chinees spreekwoord

Factoren die stress veroorzaken

Stress is slechts afhankelijk van twee factoren: voorspelbaarheid en beïnvloedbaarheid van de situatie die stress veroorzaakt. De oplossing  tegen stress ligt dus in het vergroten van voorspelbaarheid en beïnvloedbaarheid van je dagelijks leven. Stress symptomen zijn niet altijd direct herkenbaar, wees dus alert.

Stress verminderen

» Ontspanningsoefeningen.
Ontspannen geeft minder stress, vermindert angst en paniek en herstelt je lichaam zich. Het meest logische middel tegen stress.

» Mindfulness Based Stress Reduction.
Regelmatig mindfulness oefeningen doen of mindful wandelen in de natuur stopt je dagelijkse gepieker. Het helpt je anders met dingen om te gaan. Leef volgens de mindfulness tips!

» Ademhalingsoefeningen.
Als je je niet kunt losmaken van je gedachten, richt je aandacht dan eerst op je ademhaling. Zie ook het filmpje onder aan deze pagina.

» Massage - Spanning Loskloppen.
Door jezelf te masseren klop je spanning en emoties uit je lijf. Bekijk deze Do-In massage die je zelf in 10 minuten kunt doen.

» Communiceren - Je Hart Luchten.
Praat met je partner of zoek energieke inspirerende mensen op. Het benoemen van stressvolle situaties is daarbij een begin, om te ervaren dat je leven niet stressvol is, maar dat je een aantal stressvolle dingen in je leven hebt. Zeg nee tegen dingen waar je niet gelukkig van wordt. Praten over je stress is een erg belangrijke manier om je stress kwijt te raken en jezelf te motiveren om je levenspatroon te veranderen.

» Leef in het hier en nu.
Je vergroot de voorspelbaarheid van je leven enorm door je aandacht te richten op zaken waar je hier en nu mee bezig bent, op je directe (fysieke) omgeving. We leven in een maatschappij met veel prikkels en veel stressfactoren. De stressfactoren komen via de media vanover de hele wereld je huiskamer binnenrollen. De voorspelbaarheid en beïnvloedbaarheid van veel van deze stressvolle zaken zijn minimaal. Wat voor invloed heb je op een credietcrisis of global warming? Volg eens een maand niet het nieuws en doe de TV alleen aan voor positieve inspirerende dingen.

» Overtuigingen veranderen.
Het is gemakkelijker je situatie te beïnvloeden door je overtuigingen onder de loep te nemen. Het ligt vaak niet binnen je macht om situatie te veranderen. Verander je visie op jezelf en je omgeving. Kijk met mildheid naar jezelf en je stressvolle situaties. Kies voor jezelf, ga iets doen wat je al lang wilde en waarvoor je altijd redenen zag om er van af te zien.

» Bewegen.
Van bewegen raak je energie kwijt die je opbouwt door lichamelijke spanning. Het helpt ook als je je vermoeid en somber voelt. Het algemeen advies is ten minste een half uur per dag bewegen, bijvoorbeeld een wandeling waarbij je flink doorloopt.

» Gezonde voeding.
Gezonde voeding (sattvisch) is de basis voor een rustige geest. Eet veel verse producten, knolgewassen, granen. Vermijd geconserveerd, sterk gekruid en zout eten. Vermijd ook oppeppend eten zoals koffie, zwarte thee, etc.



Gezondheid & psychologie boeken (728x90)